10 Σεπ 2008

Στέλιος Μενεξής ΠΕ 03


ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

Γνωρίζω το άμεσο διαστημικό μας περιβάλλον.
Η Γη μέσα στο πλανητικό σύστημα.
Η εξελισσόμενη καταστροφή του περιβάλλοντος

Εισαγωγή

Οι μαθητές της Β΄ Λυκείου στα πλαίσια του μαθήματος της Αστρονομίας, επισκέφθηκαν το Εθνικό Αστεροσκοπείο της Αθήνας.
Εκεί, από τον υπεύθυνο, πληροφορήθηκαν εκτός των άλλων για τις διάφορες Υπηρεσίες του, για το site του, για κάποια ενδιαφέροντα ιστορικά στοιχεία, για το φαινόμενο του θερμοκηπίου τη μόλυνση του περιβάλλοντος αλλά και τον αγώνα δρόμου για την «κατάκτηση του διαστήματος"
Οι πληροφορίες ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρουσες, εντυπωσίασαν τους μαθητές, και μετά από συζήτηση μεταξύ τους και φυσικά με τη συμμετοχή του καθηγητή τους, αποφάσισαν, να διερευνήσουν το θέμα μέσα από διάφορες ιστοσελίδες που θα εξερευνούσαν, καθώς και με διεύρυνση των επισκέψεών τους σε τόπους όπου είναι τοποθετημένα τηλεσκόπια.
Στόχος να γνωρίσουν το ηλιακό σύστημα, ιδιαίτερα τη Γη στην οποία και ζούμε. Να αγαπήσουν το περιβάλλον και να αναγνωρίσουν την αξία του στη ζωή μας.
Να γνωρίσουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το περιβάλλον και η ζωή μας από την καταστροφή του όπως αυτή μπορεί να φανεί από το διάστημα.

Αποστολή

Μέσα από τη μηχανή αναζήτησης google, βρήκαν διάφορους ιστότοπους, όπως:

http://www.astro.noa.gr/
www.nineplanets.org/luna.html.
http://www.nasa.gov/
/multimedia/imagegallery/

Διαδικασία

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟΥΣ ΙΣΤΟΤΟΠΟΥΣ
Αφού επισκεφθούν όλους αυτούς του ιστότοπους θα διαπιστώσουν ότι μπορούν να βρουν πληθώρα πληροφοριών, μετά από συζήτηση θα χωρισθούν σε ομάδες ως εξής:
1η ομάδα: Μελέτη της Γης
(Κλίμα, Μόλυνση περιβάλλοντος και επιπτώσεις στις κλιματικές αλλαγές, μέλλον)
2η ομάδα: Ηλιακό σύστημα: Μέλη , Δομή, Προέλευση, μέλλον)
3η ομάδα: Υπηρεσίες εξερεύνησης του διαστήματος (ξένες και ελληνικές), μεγάλα τηλεσκόπια και ιδιαίτερα στην Ελλάδα.
4η Εξερεύνηση του διαστήματος.

Σημείωση
Ο αριθμός των ομάδων και το αντικείμενο καθεμιάς μπορεί να μεταβληθεί ανάλογα με τα ενδιαφέροντα, τις δυνατότητες και τις προτάσεις των μαθητών.

Αφού καταγράψουν και συλλέξουν το υλικό, θα ακολουθήσει συνεδρίαση σε ολομέλεια για την ανακοίνωση των ευρημάτων τους. Επόμενο βήμα θα είναι η μελέτη των ευρημάτων σε βάθος. Γι αυτό θα χρησιμοποιηθούν έντυπες ή ηλεκτρονικές Εγκυκλοπαίδειες, Εφημερίδες, videos, συνεντεύξεις.
Μπορεί να οργανωθούν επισκέψεις-εκδρομές :
Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών
Αστεροσκοπείο Κρυονερίου (Κορινθίας)
Αστεροσκοπείο Πεντέλης
Αστεροσκοπείο Αρίσταρχος (Κορυφή Χελμού Αχαΐα)

Θα ακολουθήσει επίσκεψη σε φορείς ανάλογα με την θεματολογία της κάθε ομάδας αφού φυσικά ζητηθεί σχετικό «κλείσιμο» συνάντησης.
Οι ερωτήσεις θα ποικίλουν ανάλογα με το θέμα κάθε ομάδας.
Μπορεί να είναι:
Ø Ενημερωτικές: (Ποιες είναι οι δυνατότητες του τηλεσκοπίου «χ»)
Ø με άποψη: (Γιατί δεν κάνετε ……. )
Ø Ιστορικές: (Πότε εγκαταστάθηκε το …..)
Ø Επιστημονικές: ( Τι λένε οι τελευταίες αποστολές στον Άρη για την ύπαρξη ζωής)
Ø Οικολογικές: (Ποιες είναι οι αιτίες δημιουργίας της τρύπας του όζοντος ή του φαινομένου του θερμοκηπίου και πώς τούτο φαίνεται από το δορυφόρο).

Εννοείται ότι ο πλούτος και η ευελιξία των ερωτήσεων αφορά κύρια στους μαθητές οι οποίοι και με μικρή βοήθεια του εκπαιδευτικού, μπορούν να διατυπώσουν περισσότερες και καλύτερες.

Οι απόψεις σκέψεις των φορέων, επιστημονικών, πολιτικών, ακτιβιστικών, κλπ, θα καταγραφούν αν είναι δυνατόν σε video.

Θα επακολουθήσει συνάντηση σε ολομέλεια με σκοπό την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων και των συμπερασμάτων στο σχολικό περιβάλλον (μαθητικές κοινότητες, σύλλογος γονέων, κλπ). Ανάλογα με τις δυνατότητες (γνωστικές, οικονομικές και επικοινωνιακές) τα συμπεράσματα μπορούν να ανακοινωθούν είτε σε σχολική εκδήλωση, είτε στον τύπο, είτε σε εφημερίδα του σχολείου (έντυπη ή ηλεκτρονική) είτε σε όλα μαζί τα ανωτέρω.

Αξιολόγηση

Η εργασίες των μαθητών θα αξιολογηθούν σε πολλά στάδια:
1. Από τους ίδιους τους μαθητές (με συμμετοχή του εκπαιδευτικού), κατά πόσο επιτεύχθηκαν οι στόχοι.
2. Από τον εκπαιδευτικό που θα έχει καθοδηγητικό συμβουλευτικό, διευκολυντικό, εμψυχωτικό ρόλο.
3. Από το έμψυχο περιβάλλον στο οπίο θα ανακοινωθούν τα συμπεράσματα της εργασίας.

Κριτήρια

Κατά πόσο γνώρισαν το «άμεσο» διαστημικό μας περιβάλλον, τη συστημική του δομή, τη Γη με τα οικολογικά προβλήματα που αντιμετωπίζει, τις συνέπειες για τον άνθρωπο, τις βαθύτερες αιτίες της καταστροφής, και το πώς πρέπει να συμπεριφέρεται και να δρα κάθε πολίτης κάθε χώρας.
Αυτό θα γίνει με ερωτήσεις στους μαθητές με μορφή συνέντευξης, με συζήτηση μεταξύ των μαθητών για τον τρόπο που έδρασαν, για το πως θα μπορούσαν να δραστηριοποιηθούν αποτελεσματικότερα.


Συµ πέρασ µ α :

Το αναμενόμενο μαθησιακό αποτέλεσμα:
Η συζήτηση αναμένεται να λειτουργήσει ανατροφοδοτικά, να δημιουργήσει νέες συζητήσεις και τελικά να αφήσει στο μαθητή την αίσθηση του δια βίου αγώνα για την προστασία του περιβάλλοντος

Σελίδα του Καθηγητή :

Οι προαναφερθείσες ιστοσελίδες είναι καθαρά ενδεικτικές, ο εκπαιδευτικός αλλά και ο μαθητής μπορούν να βρούν πληθώρα άλλων ιστοσελίδων.
Μπορούν να πραγματοποιηθούν επισκέψεις και εκδρομές:
Ευγενίδειο ίδρυμα: (Παρακολούθηση προβολής)
Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών
Αστεροσκοπείο Κρυονερίου (Κορινθίας)
Αστεροσκοπείο Πεντέλης
Αστεροσκοπείο Αρίσταρχος (Κορυφή Χελμού Αχαΐα)
Ενοείται ότι για όλες τις επισκέψεις θα πρέπει να προηγηθεί συνεννόηση με κάποιο υπεύθυνο για κλείσιμο ραντεβού.

Σεπτέμβριος 2008
Στέλιος Μενεξής

Η λίστα ιστολογίων μου

Ελβετία 2007

Γραμμή Βίντεο

Loading...